SketchUp Pro 2021.1

Vanaf nu is de nieuwe SketchUp Pro leverbaar.

 

Met de nieuwe versie van SketchUp Pro zijn de bestaande tools onderhanden genomen, gebruiksvriendelijker en uitgebreider gemaakt. Hierbij zijn een aantal icoon verbeteringen en de informatie in de status balk van iedere functie is uitgebreid. Daarnaast worden de bestaande "hidden-features" nu duidelijker weergegeven in de status balk, waardoor het makkelijker wordt deze functies te gebruiken. Verder is het niet meer nodig om de Ctrl, Shift of Alt toets vast te houden. Eén druk op een van deze functietoetsen is genoeg om de functionaliteit in te schakelen.

Pre-Lock inferenties

Zo is het bij de meeste gebruikers bekend, dat bij de "Rotate, Rectangle en Circle" tools we gebruik kunnen maken om het tekenvlak te "pre-locken". Deze "pre-lock" kunnen we ook bij alle andere functies zoals Line, Arc, Move en de Tape Measure tool gebruiken.

Eraser

Met de Eraser (Gum) tool wordt nu met één druk op de knop de "modifiers" (extra functionaliteiten) geactiveerd. 

  • Eraser = Gummen
  • Eraser + Shift = hide = lijn verbergen
  • Eraser + Ctrl = soften/smooth = lijn afronden
  • [NEW] Eraser + Alt = Unhide/unsoften = actie lijn verbergen/afronden ongedaan maken

[NEW] Daarnaast wordt iedere actie nu ook met een nieuw icoon weergegeven.

Push-Pull

Push-Pull heeft nu ook twee modifiers (extra functionaliteiten.

  • Push-Pull = Push of pull a face = het uitrekken of induwen van een vlak in de loodrecht richting
  • Push-Pul + Ctrl = Creating New Starting Face = het creéren van een volume in de loodrecht richting
  • [NEW] Push-Pull + Alt = Stretch = een functie die al jaren bestaat die overeenkomt met het verplaatsen (Move) van een vlak, maar nu in de loodrecht richting.

 

De modifiers kunnen met één druk op de knop worden geactiveerd.

Scale

De modifiers "Center" (Ctrl toets) en " Toggle Uniform" (Shift toets) zijn nu schakelaars kunnen nu met één druk op de knop worden geactiveerd en hoeven niet meer vastgehouden te worden. De oude functionaliteit blijft ook beehouden.

Paint Bucket

De modifiers "Sample" (Alt toets), "Paint All Matching" (Shift toets), Paint All Connected (Ctrl toets), en Paint All on Same Object (Ctrl + Shift toets) zijn nu schakelaars en kunnen met één druk op de knop worden geactiveerd en hoeven niet meer vastgehouden te worden.

Wel schakelt de "Sample" (Alt toets) na een kleur/textuur geselecteerd te hebben weer terug naar de Paint Bucket, anders zou het niet mogelijk zijn om de geselecteerde kleur/textuur te kunnen toepassen.

 

Oriëntatie vlakken

Weet u het nog, standaard worden alle vlakken die op de "grond' getekend worden ondersteboven getekend en tonen een grijs-blauw oppervlak. Of bij het dubbelklikken met de Push-Pull tool op een vlak, wordt een kolom dat ineens resulteerd in een funcderingspaal in de bodem.

Naast de verbeteringen van het gedrag van Push-Pull heeft SketchUp ook een verandering in de oriëntatie van de vlakken die u in SketchUp tekent. SketchUp zal vanaf nu alle vlakken naar boven oriënteren wanneer u op het grondvlak tekent en met de voorkant naar de camera in de andere gevallen. Als een nieuw vlak over een bestaande vlak wordt getekend, zal het nieuwe vlak de oriëntatie van het bestaande vlak overnemen. 

Met deze veranderingen gedragen de dubbelklik Push-Pull actie zich meer voorspelbaar.

 

PolygonMesh prestatieverbeteringen voor extensies

Veel SketchUp extensies die grote hoeveelheden geometrie importeren of creëren zijn afhankelijk van een API klasse genaamd PolygonMesh. Deze operaties kunnen erg traag zijn afhankelijk van de grootte van de import of de complexiteit van de gecreëerde geometrie. In versie 2021.1 introduceert SketchUp een verbetering in hoe efficiënt SketchUp's API PolygonMesh operaties afhandelt. In dit geval geldt: hoe groter de bewerking, hoe groter de verbetering. Het goede nieuws is dat extensie ontwikkelaars niets anders hoeven te doen om van deze verbetering te profiteren.

De verwachting is dat u het verschil zult merken in extensies zoals Artisan, SubD, Bezier Surface, en Skimp.

Niet alle ontwikkelaars gebruiken de API klasse PolygonMesh om SketchUp geometrie te genereren. Naast het aanmoedigen van ontwikkelaars om over te stappen op PolygonMesh omdat dit beter geschikt is, heeft SketchUp ook verbeteringen voor andere geometrie generatie methodes in de maak.

Een permanent Extension menu

Het Extensions menu stapt uit de schaduw. Deze was voorheen alleen zichtbaar als er minimaal één extension geïnstalleerd was en ook wat Extension Warehouse en Extention Manager onder het pulldown menu "Window" te vinden.

Vanaf nu zal dit Extension menu item altijd zichtbaar zijn, ongeacht of er extensies geïnstalleerd zijn of niet. SketchUp heeft ook extensiebeheer en ontwikkelaarstools (Ruby Console!) naar dit menu verplaatst.

Eenheden in Live Components

Met deze release kunt u nu Live Components downloaden van 3D Warehouse waarvan de parameter-eenheden de eenheden instellingen van uw model zullen respecteren. Dit zou het een beetje sneller moeten maken om de juiste parameter input voor een Live Component te bepalen tijdens het modelleren. Met een recente update van 3D Warehouse, zijn alle Live Components in het SketchUp Labs account nu ingeschakeld voor eenheidsconversie.

Ook introduceert SketchUp een bescheiden verbetering in de tekentijd van Live Component bewerking. Zo is de Live Component configuratie meer persistent en responsief wanneer u met meerdere objecten werkt.

IFC4 classificatie en export

SketchUp wordt nu geleverd met een IFC4.1 schema dat u kunt gebruiken om te classificeren in Entity Info of met de Classifier tagging tool. Het schema zit in de installatie, maar de eindgebruiker heeft de keus om die in het model te laden via  [menu] Window > Model Info > Classifications. IFC4 is nu een ondersteund bestandstype om te exporteren.

Downloaden

De nieuwste versie van SketchUp is direct via onze downloadpagina te downloaden.

 

sketchupreseller

 

Heel veel plezier met deze nieuwe versie!